Güncel Bilgi-Belge-Talep

24 Nisan, 2025

ÖZEL EĞİTİM OKULLARI REHBER ÖĞRETMEN NORM KADRO TESPİTİ İLE İLGİLİ MEB`DEN TALEPTE BULUNDUK

Özel Eğitim Okulları rehber öğretmen norm kadro tespiti ile ilgili Milli Eğitim Bakanlığı'ndan talepte bulunduk.

 

          MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞINA

    ANKARA

İlgi:     a) T.C. Anayasası

b) Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Eğitim Kurumları Yönetici ve Öğretmenlerinin Norm Kadrolarına İlişkin Yönetmelik

            c) Millî Eğitim Bakanlığı Sözleşmeli Öğretmen İstihdamına İlişkin Yönetmelik

 

Sendikamıza, özel eğitim uygulama okullarında görev yapan rehber öğretmen üyelerimizden, norm kadro uygulamasına ilişkin şikâyetler gelmektedir. Özel eğitim okullarında meydana gelen mevzuat hükümlerinin uygulanmasındaki önemli bir yorum hatası, rehber öğretmenlerin her eğitim-öğretim yılında norm fazlası durumuna düşmelerine neden olmaktadır.

Aynı bina veya bahçede farklı kademelerde eğitim veren özel eğitim kurumlarında, okul idareci ve rehber öğretmen normları öğrenci sayısının en fazla olduğu kademede tanımlı bulunmaktadır. Ancak öğrenci sayıları kademelere göre değiştiğinde, okul müdürü ve müdür yardımcılarının kadroları öğrenci sayısının fazla olduğu kademeye aktarılırken, rehber öğretmenlerin kadrolarında aynı düzenleme yapılmamakta ve mevcut kadrolu rehber öğretmenler norm fazlası durumuna düşürülmektedir. Bu durum, rehber öğretmenlerimiz açısından her yıl tekrar eden bir mağduriyet oluşturmaktadır.

İlgi (b) Yönetmeliğin Rehberlik Alan Öğretmeni Norm Kadrosu başlıklı 21. maddesinin (2-a) bendinde: "Okul rehberlik servislerine her derece ve türdeki özel eğitim kurumlarına (aynı bina veya bahçede farklı kademelerde eğitim veren özel eğitim kurumlarından öğrenci sayısı fazla olana verilmek üzere), toplam öğrenci sayısı 25 ve daha fazlası için 1 rehberlik alan öğretmeni norm kadrosu verilir" hükmü yer almaktadır.

Aynı maddenin (3.) fıkrasında: "Özel eğitim kurumlarında çırak/öğrenci sayısının 100 ve 100'ün katlarına, diğer eğitim kurumlarında ise çırak/öğrenci sayısının 500 ve 500'ün katlarına ulaşması hâlinde her defasında ilave olarak 1 rehberlik alan öğretmeni norm kadrosu daha verilir" denilmektedir.

İlgi (c) Yönetmeliğin "Norm kadro fazlası sözleşmeli öğretmenlerin yer değiştirmeleri" başlıklı 14. maddesinin birinci fıkrasında: "Eğitim kurumunun norm kadro sayısının değişmesine bağlı olarak norm kadro fazlalığı oluşması hâlinde, öncelikle sözleşmeli öğretmenler norm kadro fazlası öğretmen olarak belirlenir" hükmü bulunmaktadır.

Yönetmelik hükümlerinde açıkça görüleceği üzere:

  1. Norm kadro hesaplaması, tüm kademelerdeki toplam öğrenci sayısı üzerinden yapılmakta ve öğrenci sayısı fazla olan kademeye verilmektedir.
  2. İlave norm kadro için kademeden bahsedilmemesi, normun kuruma ait olduğunu ve kurum içinde kademeler arası geçiş yapılabileceğini göstermektedir.
  3. Okul yöneticileri için uygulanan kademeler arası geçiş düzenlemesi, rehber öğretmenler için de uygulanmalıdır.
  4. Norm fazlalığı oluştuğunda kadrolu öğretmenlere öncelikle kademeler arası geçiş imkânı tanınmalı, bu yapılmadığında ise ilgili yönetmelik gereği öncelikle sözleşmeli öğretmenler norm fazlası olarak belirlenmelidir.

Mevcut uygulamada, okul müdürü ve müdür yardımcılarının kadroları öğrenci sayısının fazla olduğu kademeye tanımlanırken, rehber öğretmenler için kademeler arası geçiş işlemi uygulanmamaktadır. Bu durum, rehber öğretmenlerin norm fazlası durumuna düşmelerine ve gereksiz yer değiştirme işlemlerine maruz kalmalarına neden olmaktadır. Ayrıca, norm kadro fazlalığı durumunda öncelikle sözleşmeli öğretmenlerin norm fazlası olarak belirlenmesi gerekirken, kadrolu rehber öğretmenler norm fazlası olarak belirlenmektedir.

Bu uygulama:

  • İlgili mevzuat hükümlerine,
  • Kamu hizmetlerinde süreklilik ilkesine,
  • Eğitim kurumlarının işleyiş ve verimlilik esaslarına aykırıdır.

Ayrıca, rehber öğretmenlerin sık sık norm fazlası konumuna düşmeleri ve yer değiştirmek zorunda kalmaları:

  • Özel eğitim öğrencilerinin uyum süreçlerini olumsuz etkilemekte,
  • Eğitim kurumlarındaki rehberlik hizmetlerinin sürekliliğini bozmakta,
  • Öğretmenlerin mesleki motivasyonunu düşürmektedir.

Yukarıda belirtilen gerekçelerle;

  1. Özel eğitim okullarında görev yapan rehber öğretmenlerin, okul yöneticilerine uygulanan norm kadro düzenlemesine tabi tutulmaları,
  2. Kadrolarının her eğitim-öğretim yılında öğrenci sayısının fazla olduğu kademeye aktarılması,
  3. Norm kadro fazlalığı oluştuğunda öncelikle sözleşmeli öğretmenlerin norm fazlası olarak belirlenmesi,
  4. Hâlihazırda norm fazlası olarak belirlenen kadrolu rehber öğretmenlerin durumlarının yeniden değerlendirilmesi

 

Hususlarında gereğini talep ederiz.

 

 

                                                                                                                  Kadem ÖZBAY

                                                                                                                                Genel Başkan