Güncel Sendika Haberleri

19 Temmuz, 2025

EĞİTİMDE ÇÖKÜŞÜN RESMİ!

Türkiye’de milyonlarca gencin girdiği 2025 TYT ve AYT sonuçları, eğitim sistemindeki çöküşün en net kanıtıdır. Açıklanan ortalamalar, gençlerimizin temel bilgi ve becerilerden yoksun bırakıldığını gözler önüne sermektedir:
   •   TYT Türkçe (40 soru): 21,7 doğru
   •   TYT Temel Matematik (40): 6,6 doğru
   •   TYT Fen Bilimleri (20): 4,6 doğru
   •   AYT Matematik (40): 6,8 doğru
   •   AYT Fizik (14): 2,5 doğru
   •   AYT Kimya (13): 1,8 doğru
   •   AYT Biyoloji (13): 2,5 doğru
   •   AYT Türk Dili ve Edebiyatı (24): 6,3 doğru

Bu tablo bize şunu söylüyor:
•⁠  ⁠Öğrencilerimizin okuduğunu anlama ve yorumlama becerisi zayıf,
-Lise mezunu bir genç her 10 matematik sorusundan 2’sini bile doğru yanıtlayamıyor,
-Bilim okuryazarlığı yok denecek kadar az.

Üstelik, yanlışların doğruları götürdüğü sınav sisteminde gerçek başarı oranı bu rakamların bile gerisindedir; birçok derste netler eksilerdedir.


BU BAŞARISIZLIK TESADÜF DEĞİL, SİYASAL TERCİHİN SONUCUDUR!

Bugünkü çöküş; yıllardır sürdürülen gerici ve piyasacı politikaların, eğitimde eşitsizliğin ve öğretmenlerin itibarsızlaştırılmasının sonucudur:
   •   Bilimsel, laik ve kamucu eğitim yerine ideolojik dayatmalar,
   •   Öğrencileri özel ders ve kurslara mecbur bırakan sınav sistemi,
   •   Öğretmenlerin yoksullaştırılması ve mesleki itibarının zedelenmesi,
   •   Parası olanın daha iyi eğitim alabildiği piyasacı düzen…

Bugün milyonlarca genç; bilime değil ezbere dayalı, fırsat eşitliğini yok eden bir sistemin mağdurudur.


SINAV SİSTEMİ GENÇLERİ UMUTSUZLUĞA İTİYOR!

2025 verileri, sınavdan önce bile yüzbinlerce gencin sistemin dışına itildiğini gösteriyor:
   •   TYT: 2 milyon 560 bin 649 adaydan 209 bin 8’i sınava girmedi.
   •   AYT: 1 milyon 721 bin 57 adaydan 171 bin 117’si katılmadı.
   •   YDT: 215 bin 451 adaydan 59 bin 411’i sınava girmedi.
   •   311 adayın sınavı geçersiz sayıldı.
   •   100 puan altında kalan yani sıfır çeken: 40 bin 818 kişi!

Bu tablo;
-Gençlerin bir bölümünün sınav sisteminden umudunu kestiğini,
-Eşitsizlik ve maddi imkansızlıklar nedeniyle bir kısmının sınav hazırlığını yarıda bıraktığını,
•⁠  ⁠“Nasıl olsa kazanamam” duygusunun yaygınlaştığını gösteriyor.

Bir başka ifadeyle, bu sınavlara başvurup katılamayan yüzbinlerce genç, sistemin dışına itilmiş “kayıp kuşak”tır.

GELECEĞİMİZİ KARANLIĞA TESLİM ETMEYECEĞİZ!

Eğitim-İş olarak;
   •   Eğitimin kamusal, bilimsel ve laik temellerde yeniden yapılandırılmasını,
   •   Eğitimde eşitlik için kamusal yatırımların artırılmasını,
   •   Öğretmenlerin haklarının korunmasını ve mesleki itibarlarının iadesini,
   •   Ezbere dayalı sınav sistemi yerine çağdaş, üretken bir eğitim modelinin hayata geçirilmesini savunuyoruz.

Unutulmamalıdır ki:
“Bir ülkenin gerçek bağımsızlığı, gençlerinin nitelikli eğitim almasıyla mümkündür.”
Eğitim-İş, bu gerçeği savunmaya ve eğitim hakkı için mücadele etmeye devam edecektir.