Güncel Sendika Haberleri

03 Haziran, 2025

MEB’in Plansızlığı Öğretmenleri Mağdur Etmeye Devam Ediyor

Milli Eğitim Bakanlığının 2025 yılı  Öğretmenlerin İsteğe Bağlı İller Arası Yer Değiştirmesinde açıklanan kontenjanlar öğretmenlerin beklentilerini ve taleplerini karşılamaktan çok uzaktır. Bu kontenjanlar MEB’in yer değiştirme süreçlerindeki plansızlığını, adaletsizlikleri ve liyakatsizlikleri bir kez daha ortaya koymuştur. 

Belirlenen kontenjanlarla öğretmenlerin özellikle büyükşehirlere ve Batı’da yer alan illere tayin olması neredeyse imkansız hale gelmektedir. Birçok branş için tercih edilebilecek açık norm kadro bulunan il sayısı yok denecek kadar azdır. Görev yeri değişikliği için açıklanan kontenjanların azlığı öğretmenleri mağdur etmektedir. Öğretmenler yıllarca aynı yerde kalmaya, zor koşullarda ve istekleri dışında uzatılmış zorunlu hizmet koşullarında çalışmaya mahkum edilmektedir. Zorunlu hizmet süresini tamamlamış, yıllarca aynı ilde görev yapmış öğretmenlerin görev yeri değişikliği talepleri en doğal çalışma ve özlük haklarından biridir. 

Kamusal eğitimin öğretmene sağladığı temel haklardan biri zorunlu hizmetini tamamladıktan sonra görev yeri değişikliği talebinde bulunabilmesi ve istediği koşullarda çalışabilmesidir. Eğitim-öğretimin niteliğinin yükselmesi öğretmen refahının artmasına bağlıdır. Ancak MEB’in “ben yaptım oldu” mantığıyla hiçbir planlama ve ön çalışma yapmadan uygulamaya koyduğu değişikler öğretmenleri mağdur etmeye devam etmektedir. Bu yıl il içi yer değiştirmelerde sıraların çalıştırılması zaten az olan iller arası atama kontenjanlarını iyice düşürmüştür.  Ayrıca kamuda tasarruf, ücretli öğretmenlik gibi uygulamalar hem kamusal eğitimin niteliğini düşürmekte hem de iller arası yer değiştirmede kontenjanları sınırlı tutarak öğretmenlerin çalışma refahını ve barışını baltalamakta ve öğretmenlerin özlük hakkı olan yer değiştirme hakkını elinden almaktadır. 

Eğitim-İş olarak taleplerimiz açıktır: 
İller arası yer değiştirme öğretmenlerin özlük haklarından biridir ve zorunlu hizmet süresini tamamlamış öğretmenlerin daha iyi yaşam ve sosyal olanakları olan illerde çalışabilmeleri, kendilerini mesleki ve sosyal açıdan geliştirebilmeleri, çocukları için daha iyi eğitim olanaklarına erişebilmeleri için:
•⁠  ⁠Öğretmenlerin il içi ve iller arası yer değiştirme süreçleri planlı-programlı ve koordineli bir şekilde yürütülmelidir.
•⁠  ⁠Eğitimde tasarruf olmaz, öğretmenin ücretlisi olmaz. Tüm öğretmenler kadrolu olarak atanmalıdır.
•⁠  ⁠Norm kadrolar şeffaf bir şekilde güncellenmeli, açık olan tüm okullar listeye eklenmelidir. 
•⁠  ⁠Sıraların çalıştırılması usulü sistemi ile il içi isteğe bağlı yer değiştirmeler 12.08.2025 sona erdikten sonra kontenjanlar tekrar düzenlenmeli ve öğretmenlere ikinci il dışı yer değiştirme hakkı tanınarak mağduriyetleri giderilmelidir.